۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۶۱۹۳۹۹

احکام محرم (۴) |حکم ایجاد مزاحمت برای همسایه در عزاداری‌ها

احکام محرم (۴) |حکم ایجاد مزاحمت برای همسایه در عزاداری‌ها
یکی از چالش‌های قدیمیِ برخی مساجد و مراسم‌های مذهبی، پخش صدا از بلندگوی آن‌هاست.

به گزارش خبرگزاری رسا، حضور در مساجد و مراسم‌ها مذهبی دارای فوائد و برکات معنوی فراوانی است به گونه‌ای که برای هر کدام از این مکان‌های مقدس روایات متعددی از پیامبر(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)‌ وارد شده است. اما شرط بهره‌برداری از ثمرات معنوی هر عملی، بستگی به رعایت آداب و احکام شرعی آن دارد. مثلاً شخص نمازخوان نمی‌تواند بدون وضو نماز به جا بیاورد و یا رکعات آن را به میل خود انتخاب کند. درباره مساجد و مراسم‌های مذهبی نیز چنین مسئله‌ای موضوعیت دارد و از این جهت فهم آداب و احکام آن اهمیت می‌یابد.

به عنوان نمونه یکی از چالش‌های قدیمیِ برخی مساجد و مراسم‌های مذهبی، پخش صدا از بلندگوی آنهاست که گاهی موجبات ناراحتی و سلب آسایش همسایگان را فراهم می‌آورد. باید گفت همان میزان که معصومان(ع) نسبت به حفظ شأن و جایگاه این مکان‌های مقدس تأکید دارند، بر تکریم و حفظ حرمت مؤمنان نیز تأکید وجود دارد. امام صادق (علیه‌السلام) در روایتی فرمود: «الْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْكَعْبَةِ؛ حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است.» (خصال صدوق، ج1، ص27) و یا رسول گرامی اسلام(ع) در دیگر روایت فرمود:‌ «هر کس مؤمنی را اذیت کند، قطعاً مرا اذیت کرده است؛ بنابراین هر کس مرا اذیت کند، خدا را اذیت کرده است و کسی که خدا را اذیت کند، پس او در تورات و نجیل و زبور و فرقان(قرآن) ملعون شده است؛ مَنْ‏ آذَى‏ مُؤْمِناً فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ آذَانِی فَقَدْ آذَى اللَّهَ وَ مَنْ آذَى اللَّهَ فَهُوَ مَلْعُونٌ فِی التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ وَ الْفُرْقَان‏» (جامع الاخبار، ص147)

از این جهت این مسئله مورد توجه احکام شرعی عصر ما قرار گرفت که در ادامه یکی از استفتائات مربوطه مبتنی بر فتوای رهبر معظم انقلاب را می‌خوانیم.

سؤال:از ساختمان حسینیه صدای قرائت قرآن و مجالس حسینی بسیار بلند پخش می‌شود به‌ طوری که صدای آن از بیرون شهر هم شنیده می‌شود و این امر منجر به سلب آسایش همسایگان شده است و مسئولان و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند، این عمل چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگرچه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان‌های مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبّات مؤکد است، اما واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند هرچند با کم‌ کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد./1360/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات